Detaljbild av mantel till uppsättningen "Le Coq d'Or" 1937.
Detaljbild av mantel till uppsättningen "Le Coq d'Or" 1937. Stefan Persson, Dansmuseet Attribution (CC BY)

Ryska Balettens enastående och livfulla danskostymer

Ryska Baletten, eller Ballets Russes, grundat av Sergej Djagilev i Paris var ett balettkompani som skapade extravaganta och nyskapande allkonstverk under åren 1909–1929. Stjärnor som följde med på turnéer runtom Europa och Nord- och Sydamerika var bland andra Vaslav Nijinsky, Tamara Karsavina och Anna Pavlova. Kostymerna och scenografin ritades av bildkonstnärer som Pablo Picasso, Henri Matisse, Nicholas Roerich, Natalia Goncharova och Léon Bakst.

Text: Merituuli Holm, Intendent på Dansmuseet

Mantel till rollen Drottningen av Shemâkhan buren av Irina Baronova, "Le Coq d'Or" 1937. Stefan Persson Attribution (CC BY)

Dansmuseet har en av världens största samlingar med kostymer från Ryska Baletten. Genom digitaliseringsprojektet Ordning och reda har 540 Ryska Baletten-föremål tillgängliggjorts på DigitaltMuseum. Totalt innehåller Dansmuseets samling 256 kostymer till 33 uppsättningar, förvärvade mellan åren 1968–2016. Största delen av kostymerna har köpts in på auktionshuset Sotheby’s. Utmärkande inköp är från åren 1969 och 1995 då totalt 55 respektive 21 kostymer ropades in i London.

Tillsammans med fotografier av kostymerna publiceras också information om vilka uppsättningar de har använts i, samt metadata som förvärvsomständigheter och material. Ett flertal föremål har nytagna högupplösta bilder. Dansmuseet, Victoria & Albert Museum i London och National Gallery of Australia är de tre institutioner som har de största samlingarna av Ryska Baletten-kostymer. Tillsammans delar museerna på ett världsunikt kulturarv som nu finns digitalt tillgängligt för forskare och allmänhet.

Ryska Balettens danser skapades främst av Michel Fokine, Vaslav Nijinsky, Léonide Massine och Bronislava Nijinska. De var utmanande och omformade den klassiska baletten, inte minst i en av Ryska Balettens mest kända uppsättningar Våroffer (Le Sacre du printemps). Dansarna rörde sig kantigt och primitivistiskt till aggressiva klanger av tonsättaren Igor Stravinskij.

Men även kostymerna ritade av konstnärer som Léon Bakst och Mikhail Larionov utmanade den klassiska danskostymen inom balett. I stället för tutu och strama trikåer ikläddes dansarna lösa dräkter som i Schéhérazade, eller enorma kubistiska kostymer som i Chout. Även från det senare kompaniet Ballet Russe de Monte Carlo finns intressanta exempel, som i uppsättningen Jardin Public med kostymer av konstnären Jean Lurçat. De starka rosa och röda glansiga, skinnliknande, dräkterna gjorda av vaxduk med tillhörande färgglada heltäckande huvor, liknar artistiska uttryck som känns nyskapande även i vår tid.

Kostymer för två gatuarbetare i uppsättningen ”Jardin Public”. Alsterdal, Nikolaj / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Kostym till ”Schéhérazade”. Lindgren, Mats / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Kostym till ”Chout”. Melin, Jonas / Dansmuseet Attribution (CC BY)

Léon Bakst var en av Ryska Balettens konstnärer som satte sin prägel på den samtida modeindustrin och inredningskonsten under 1910-talet. Modeskaparen Paul Poiret i Paris blev starkt influerad av Baksts färgstarka och exotiska stil i kostymerna till Cléopâtre (1909) och Schéhérazade (1910) vilket i sin tur gjorde turbaner och haremsbyxor till en av de största trenderna inom Haute Couture.

Klänning använd i uppsättningen ”L’Oiseau de Feu”. Lindgren, Mats / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Byxor använda i uppsättningen ”Thamar”. Lindgren, Mats / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Byxdress använd i uppsättningen ”Schéhérazade”. Lindgren, Mats / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Klänning använd i uppsättningen ”Cléopâtre”. Alsterdal, Nikolaj / Dansmuseet Attribution (CC BY)

Den ryska futuristiska konstnären Natalia Goncharova är en av de konstnärer som samarbetade längst med Ryska Baletten, från 1914 och fram till 1950-talet. Goncharovas stil i dekor- och kostymdesign är utmärkande med starka influenser från rysk folkkonst och ryskt ikonmåleri. Bland de mest iögonfallande kostymerna är de sagolika undervattenvarelserna till nyuppsättningen av Sadko (1916). Färgsprakande sjömonster, bläckfiskar och sjögräs intog scenen på Manhattan Opera House i New York. Kostymerna har långa böljande ärmar och vågiga band som på scenen bidrog till att skapa effekt av att dansarna rörde sig simmande under vattnet.

Kostym till "Sadko" Alsterdal, Nikolaj / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Kostym till "Sadko". Alsterdal, Nikolaj / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Kostym av Sjöhäst till "Sadko". Alsterdal, Nikolaj / Dansmuseet Attribution (CC BY)

Henri Matisse, en av modernismens största konstnärer, skapade kostymer för uppsättningen Näktergalens sång (Le Chant de Rossignol) med koreografi av Léonide Massine år 1920. Kostymerna syddes av en den berömda ateljén Marie Muelle i Paris och de handmålade detaljerna är till stor del målade av Matisse själv.

Kaftan använd i "Näktergalens sång" /"Le Chant du Rossignol". Alsterdal, Nikolaj / Dansmuseet Attribution (CC BY)
Kaftan använd i "Näktergalens sång" /"Le Chant du Rossignol". Melin, Jonas / Dansmuseet Attribution (CC BY)
En tunika till en av hovdamerna i "Näktergalens sång" förvärvad 2016. Persson, Stefan / Dansmuseet Attribution (CC BY)

Källor:

Näslund, Erik, Överdådets konst, Dansmuseet Stockholm, 1996

Näslund Erik, af Trolle, Constance, Ballets Russes The Stockholm Collection, 2009

Schouvaloff, Alexander, The Art of Ballets Russes, Yale University Press, 1997

Mer Ryska Baletten i Dansmuseets samlingar

I Dansmuseets konstsamling finns omkring 40 stycken kostymskisser och konstverk relaterade till Ryska Baletten.