• Teckning som skall föreställa Kalmar. Över strecket: "Här tager nya staden wijd".
Under strecket:
Berättelse om det arbete som är gjordt på Gambla Calmars rasering; huadh tidh och öfver sådant är förättat, och huru mycket af samma fästning är raerat, och på det att der dessto bättre kan förmärkas huadh gjord äroch huadh ännu återstår, hafver man i hastighet förfärdigat en kort Copia af samma stads Planta.
                                          1
Anno 1657. Då freden begyntes med Dannemark, blifver de linier (?) af Gambla stadens Uthanvärk nembligen Hornvärkens Facer, Espauler och Courtiner wadh A beträffar kunde raserade så ock något af södra Hornvärkets sidolinier emädan det var en elak ortt för Slottet der en fiende skulle der hafva fattat post. Jämväl blev och norra Hornvärket B näst beläget åth nya staden kullkastadt och raserat, men de andra tvenne Hornvärkens C och D sidolinjer står ännu, ambt ravelinen E vi Wästerport och skulle detta arbetet af allmogen här näst omkring som dertill varit inkalladt.
                                                    2
Moth själva staden är så wida nemligrn år 1666 uthi hans nåde Wälborne Herr General liutenanten och Landshöfdingen Liljeströms tidh varedt alt ...... folcket i ..... uthi 14 dagars tidh infordrat och byggande på bastionen F näst Slottet och  hinte icke mehr än Bröstvärnen nedkasta.
                                                3
I förledne sommar År 1671 hafver bemälte bastion F varit ... raserat bearbetat medh .... 100 soldater som blifver underhåldne af den hielp som allmogen gjorde till rasering i tre månaders tidh, och samma bastion raserat till västra flanquen g. Dessförutom war i förleden sommar allmogen af tvenne härader inne och gjorde sina dagsverken ... som som tycktes ock vara drägeligare än uthi sina till soldaternas underhåll och kunde dessa i det närmaste rasera bröstvärnen från g och till I. vid Wästerpost.
                                         4
Hvarav nu widkommer det som åtrstår av raseringen och som skulle förättas på en sommar och alla värk, vallar och murar af gambla staden som i krigstider kunna vara slottet till hinder, men och commentament skola planeras och slättas hafver man efterslagit att dertid 5 månaders tid 1000 arbetare så frambt landmånen  skall komma i behörigt skick som sigh bör efter fortifikations reglorne uthan om en befästning att en fiende icke må hafva lägenhet vid någon vall, höjd eller i någon daal eller graf och .... fatta post att bränna sine aprocher eller göra batteriereller andra ...hvaarest ock tänkas om gambla stedens kyrcka i framtiden är ock till att ihogkomma. Är alltså det man i Underdånigst hafver om ortens rasering att berätta.
Calmar 9 Martij A:o 1672

AO Berg   Fortifikations Ingeniuer
    Photo: Kalmar läns museum

Teckning som skall föreställa Kalmar. Över strecket: "Här tager nya staden wijd". Under strecket: Berättelse om det arbete som är gjordt på Gambla Calmars rasering; huadh tidh oc...