Kök i blått. Kvinna vid öppet kylskåp med diverse matvaror. 1950-tal.

2 comments

• Man frågar sig om kompisitionen vid tiden var unik, eller om det var vanligt att ställa en kvinna vid kylskåpet, när man gjorde reklambilder?

Idag framstår bilden som utstuderad, och som sådan kanske ett konstnärligt verk. Den fångar verkligen något av 50-talets tidsanda.

Men om bildens komposition var typisk för tidens reklambilder, omfattas den inte längre av någon upphovsrätt enligt svensk lag. (Det hänger samman med gamla fotolagens definitioner)

Men man blir litet konfunderad när Nordiska museet går ut och gör reklam för sin 50-talsutställning med denna bild. Kan man verkligen dela den, ens för icke kommersiella ändamål?

• Hej,

Tack för din kommentar!
    Du ställer många relevant frågor runt upphovsrätt som är styrt av en ganska komplicerad lag. På Nordiska museet betraktar vi alla fotografier i museets samling som är skapade av professionella fotografer som fotografiska verk. Vidare är det vårt avtal med Kerstin Bernhard som styr licenseringen och hur vi får lov att använda hennes fotografier. Vi ska förtydliga licensmärkningen för fotografiet i fråga så att det blir tydligare hur fotografiet får användas.

Med vänliga hälsningar
    Sandra Åberg Nordiska museet