Författaren Stieg Trenter och fotografen KW Gullers i sittbrunnen på en båt. Gryts skärgård, Östergötland. KW Gullers var mycket god vän med författaren. Trenters romanhjälte Harry...

3 comments

• Vänskapen mellan författare Trenter och fotograf Gullers ledde till att författarens son - den med tiden berömde fotografen Bo Trenter - arbetade i flera år åt Studio Gullers i början av karriären. Bo Trenter knäppte bland annat de mest återgivna bilderna av popbandet The Beatles besök i Stockholm 1963. Och Stieg Trenters romanhjälte Harry Friberg är som bekant skapad med Gullers som förebild, reslig och med smak på livet.
  • Tack för att du bidrar för att hjälpa oss att bygga upp informationen om museets samlingar!
    Det stämmer att männen var mycket goda vänner och att sonen Bo Trenter arbetade för Studio Gullers. Information om studion och dess fotografer finns att läsa under rubriken "Fotograf" lite längre ned på sidan, klicka på rutan där det står Studio Gullers . Därifrån kan du även länka dig vidare till en kortare beskrivning och biografi om KW Gullers. Museet har också gett ut flera artiklar och ett par böcker om fotografen. Du hittar dem listade längst ned i artikeln om KW och de kan läsas
    och i flera fall även lånas hem i Nordiska museets bibliotek. Även fotografen Bo Trenters efterlämnade fotografier finns sedan 2017 i Nordiska museets arkiv.
    Hälsningar , Ulrika Hoffman, Bildarkivarie

• Tack, Ulrika, för din hjälpsamma info om hur jag hittar vidare bland era fakta. Och vilken yrkesstolthet det fanns hos Studio Gullers m. fl.(!) Tänk nu för tiden, då en journalist kan komma in på en presskonferens, presentera sig och med en lite nonchalant gest åt medföljarens håll säga "Detta är min fotograf". Förr när rollerna var ombytta kan man dock undra om fotografen lika arrogant sa "Detta är min journalist".