Fartyg: CARL XV
Bredd över allt 7,50 meter
Längd över allt 49,41 (pp) meter
Reg. Nr.: 2360
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1873
Varv: Bergsunds MV
...
Fartyg: CARL XV
Bredd över allt 7,50 meter
Längd över allt 49,41 (pp) meter
Reg. Nr.: 2360
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1873
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: Reg.nr: 2360 (SE. 1933)
Namnsignal: SDNW
CARL XV Reg nr 2360, 49,41 x 7,50 m, 390 passagerare, 520 Ihk, 11,5 knop, 520 brt, 395 nrt. Byggdes 1873 av Bergsunds MV i Stockholm och levererades till Sundsvalls Nya Ångfartygs AB vilket 1875 ombildades till Ångbåts AB Norden i Sundsvall. Insattes 1872-1885 på traden Stockholm-Sundsvall. Övertogs 1886 av Södra Ångermanlands Ångbåtsbolag i Nyland. Carl XV ombyggdes samma år på Södra Varvet i Stockholm och erhöll ny ångmaskin, vilket gjorde den till en av de snabbaste ångarna på kusten, då den kom att logga 14,5 knop. Traden Stockholm-Härnösand-Nyland trafikerades 1886-1916. Fartyget övertogs 16.4 1912 av Stockholms Rederi AB Svea och ombyggdes 1916. Trafikerade 1916-1936 Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Köpmanholmen-Örnsköldsvik och 1936 Stockholm-Sundsvall-Vasa i Finland. S/S Carl XV grundstötte 4.7 1936 kl 08.30 e.m. (20.30) svensk tid, på resa mellan Sundsvall och Vasa, vid Storkallegrund i Vasa skärgård och erhöll svår slagsida. Passagerarna och besättningen räddades men fartyget blev vrak. Det besiktigades av finska bärgningsångaren Protector, men då det visat sig att Carl XV fått så omfattande skador att en bärgning inte skulle vara ekonomiskt lönsam, lämnades det åt sitt öde eftersom det inte låg i vägen för sjöfarten.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Byggd 1873 på Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. Varvsnummer 105. Dimensioner 49,41 x 7,50 x 3,15 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 520/ 415/ 340.
Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.
Effekt.?
Knop. 11,5.
Efter maskinbyte. En 2-cyl, W Lindbergs M.V. compoundångmaskin.
Effekt. 520 ihk.
Knop. 14,5.
Passagerare. 390.
RN. 2360.
IDno. 3002360.
Levererades 1873 till Sundsvalls Nya Ångfartygs AB, Sundsvall. Fartyget var en kombinerad passagerar och styckegodsångare. Fick smeknamnet korvbåten, då en stor del av lasten bestod av korv.
1873 - 1885. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall. .
1875. Ombildades rederiet, nytt namn, Ångfartygs AB Norden, Sundsvall.
1886. Såld till Södra Ångermanlands Ångbåts AB, Nyland.
1886. Ombyggd på Södra Varvet i Stockholm. Fick ny ångmaskin. Detta gjorde CARL XV till ett av de snabbaste ångfartygen på kusttrafiken. Knop: 14,5.
1886 - 1916. Insatt mellan Stockholm - Härnösand - Nyland.
1912 04 16. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm.
1914. Annonserad för linjen Stockholm - Sundsvall - Ångermanälven (Nyland), en gång i veckan.
1914 12 06. Skall avgå till Mäntyluoto och Raumo, Finland. Blir dock stoppad via telefon av Sveas direktör. Ett annat Sveafartyg (LUNA) hade tidigare samma dag minsprängts utanför Mäntyluoto. Två andra Sveafartyg (NORRA SVERIGE & WESTERNORRLAND) var också på väg in i samma område men det hade ej gått att nå dem.
1914 07 12. Minsprängs det ena fartyget (NORRA SVERIGE).
1916. Ombyggd, bl a rätades master och skorsten.
1916 - 1936. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Köpmanholmen - Örnsköldsvik.
1936. Linjen utsträcks för att även innefatta Vasa, Finland.
1936 07 04. På resa mellan Sundsvall - Vasa grundstöter CARL XV vid Storkallegrund i Vasa skärgård. Fartyget får kraftig slagsida. Passagerare och besättning går i livbåtarna och räddas av en finsk kanonbåt och Grängesbolagets malmångare VOLLRAT THAM. Den finska bärgningsångaren s/s Protector besiktade fartyget men bedömde att en bärgning skulle vara för kostsam, skadorna var för omfattande. Fartyget lämnades på plats då det inte utgjorde någon fara för övrig trafik.
ProfessionLast- och passagerarångfartyg
Alternative names2360
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Bergsunds MV || :: Bredd över allt 7,50 meter || :: Längd över allt 49,41 (pp) meter || ::