1
2
100
Kjol, sannolikt underkjol, av ljusblå bomullslärft, sydd av tre raka våder, sprund i vänster sidsöm, slät framtill med vidden samlad bakåt i täta lagda veck, 5,5 cm bred midjelinning av tyget, knäppt med en liten hake och hyska. 3,5 cm bred fåll. Kjolen handsydd. Flammigt urblekt. Har enligt Huvudliggaren använts av Rättviksgruppen. Med denna menas Hazelius iscensättning med klädda figurer i en Rättviksinteriör av målningen "Lillans sista bädd" av Amalia Lindegren målad 1858. Hazelius satte upp denna grupp dels 1877 i den nya utställningslokalen på Drottninggatan 79 och dels på Parisutställningen 1878, där den gjorde stor succé. Kjolen skall ha använts på den knäböjande kvinnan. Den ljusblå färgen är något märklig i sammanhanget. Kan ha varit en underkjol? Jfr med kjolen 16.325 som stämmer bättre som kjol och är tillverkad och såld av samma person. Pers- Brita var en av Hazelius "kullor" i museet som uppenbarligen var med och iordningsställde panoramat och såg till att figurerna kläddes på rätt sätt. Hon var sedan med i Paris och vaktade utställningen under flera månaders tid och kallades efter det "Paris-Brita". Detta finns omskrivet av Sigfrid Svensson i Minnesbladet: Artur Hazelius 1833-1933, utgivet av Nordiska museet, 1933. Se även foto NMA 0032015. Lindegrens målning har inv.nr 297936 Se Fataburen 1980: Dräktdockor,- Hazelius och andras; av Jonas Berg, sid 9-27. Även bild i jubileumsboken Nordiska museet under 125 år, sid 277, 1998. /Berit Eldvik 2011-10-06
Photo: Wreting, Bertil / Nordiska museet
Kjol, sannolikt underkjol, av ljusblå bomullslärft, sydd av tre raka våder, sprund i vänster sidsöm, slät framtill med vidden samlad bakåt i täta lagda veck, 5,5 cm bred midjelinning av tyget, knäppt med en liten hake och hyska. 3,5 cm bred fåll. Kjolen handsydd. Flammigt urblekt. Har enligt Huvudliggaren använts av Rättviksgruppen. Med denna menas Hazelius iscensättning med klädda figurer i en Rättviksinteriör av målningen "Lillans sista bädd" av Amalia Lindegren målad 1858. Hazelius satte upp denna grupp dels 1877 i den nya utställningslokalen på Drottninggatan 79 och dels på Parisutställningen 1878, där den gjorde stor succé. Kjolen skall ha använts på den knäböjande kvinnan. Den ljusblå färgen är något märklig i sammanhanget. Kan ha varit en underkjol? Jfr med kjolen 16.325 som stämmer bättre som kjol och är tillverkad och såld av samma person. Pers- Brita var en av Hazelius "kullor" i museet som uppenbarligen var med och iordningsställde panoramat och såg till att figurerna kläddes på rätt sätt. Hon var sedan med i Paris och vaktade utställningen under flera månaders tid och kallades efter det "Paris-Brita". Detta finns omskrivet av Sigfrid Svensson i Minnesbladet: Artur Hazelius 1833-1933, utgivet av Nordiska museet, 1933. Se även foto NMA 0032015. Lindegrens målning har inv.nr 297936 Se Fataburen 1980: Dräktdockor,- Hazelius och andras; av Jonas Berg, sid 9-27. Även bild i jubileumsboken Nordiska museet under 125 år, sid 277, 1998. /Berit Eldvik 2011-10-06
Photo: Wreting, Bertil / Nordiska museet
Accept license and download photo