Till höger Sam Hellberg, styrelsemedlem i den nystartade Kungliga Automobil Klubben, och kamrer Sven Lundberg utanför bostad nr 1 (disponentbostaden). Bilden är fotograferad i juli ...
Till höger Sam Hellberg, styrelsemedlem i den nystartade Kungliga Automobil Klubben, och kamrer Sven Lundberg utanför bostad nr 1 (disponentbostaden). Bilden är fotograferad i juli 1904 och har texten "Den angenäma andjakten å Nykvarn i juli 1904".
Tidigt 1900-tal tillverkades två bilmärken i Södertälje, Vabis, numera Scania, och Helios som tillverkades av Svenska Maskinverken. Bilen på bilden är inte från de lokala tillverkarna utan av fabrikatet Oldsmobile Modell R Curved Dash Runabout 1903. En av ägaren till Nykvarns bruk och även verkställande direktör mellan 1897 och 1907 var grosshandlare Even Christian Gjestvang som även ägde Sveriges första bilförsäljningsföretag, Gjestvang & Co som startades 1903. År 1904 fanns det enligt SvD cirka 30 bilar i Stockholm varav åtta lastbilar. Biltävlingen Mälaren och Hjälmaren runt kördes första gången i juni 1904 med start klockan 5 på söndagmorgonen och beräknad målgång vid klockan 17 på måndagen. Avsikten med tävlingen var inte att sätta hastighetsrekord utan att utvärdera fordonens lämplighet för de svenska vägnätet. Många bilder i Turinge Taxinge samling visar vägen mellan Södertälje och Mariefred och det är lätt att föreställa sig de krav som ställdes på åkdon och förare. Enligt tidningsartikeln från 2 juni 1904 var tvåsitsiga Oldsmobile och tonneu-vagnar (öppna bilar för person- eller varutransport) mest lämpade för det svenska vägnätet.
Till höger Sam Hellberg, styrelsemedlem i den nystartade Kungliga Automobil Klubben, och kamrer Sven Lundberg utanför bostad nr 1 (disponentbostaden). Bilden är fotograferad i juli 1904 och har texten "Den angenäma andjakten å Nykvarn i juli 1904".
Tidigt 1900-tal tillverkades två bilmärken i Södertälje, Vabis, numera Scania, och Helios som tillverkades av Svenska Maskinverken. Bilen på bilden är inte från de lokala tillverkarna utan av fabrikatet Oldsmobile Modell R Curved Dash Runabout 1903. En av ägaren till Nykvarns bruk och även verkställande direktör mellan 1897 och 1907 var grosshandlare Even Christian Gjestvang som även ägde Sveriges första bilförsäljningsföretag, Gjestvang & Co som startades 1903. År 1904 fanns det enligt SvD cirka 30 bilar i Stockholm varav åtta lastbilar. Biltävlingen Mälaren och Hjälmaren runt kördes första gången i juni 1904 med start klockan 5 på söndagmorgonen och beräknad målgång vid klockan 17 på måndagen. Avsikten med tävlingen var inte att sätta hastighetsrekord utan att utvärdera fordonens lämplighet för de svenska vägnätet. Många bilder i Turinge Taxinge samling visar vägen mellan Södertälje och Mariefred och det är lätt att föreställa sig de krav som ställdes på åkdon och förare. Enligt tidningsartikeln från 2 juni 1904 var tvåsitsiga Oldsmobile och tonneu-vagnar (öppna bilar för person- eller varutransport) mest lämpade för det svenska vägnätet.