• 1829 konstaterades att den gamla kyrkan i Södra Solberga var i så dåligt skick att en ny måste uppföras. Länsbyggmästare Carl Robert Palmér fick i uppdrag att utarbeta ett förslag på ny kyrkobyggnad. Förslaget bearbetades av Carl-Gustaf Blom-Carlsson vid Överintendentsämbetet.
Den nya kyrkan är uppförd 1832-1835 i empirestil av C.R. Palmér som byggmästare. Biskop Esaias Tegnér invigde den nya kyrkan den 27 september 1837.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

1829 konstaterades att den gamla kyrkan i Södra Solberga var i så dåligt skick att en ny måste uppföras. Länsbyggmästare Carl Robert Palmér fick i uppdrag att utarbeta ett förslag ...

Bildtext: Kyrka och kyrkogård. Södra Solberga.Flygfotosamlingen243/1959