• Jäts gamla kyrka började uppföras redan i slutet av 1100-talet i romansk stil. Den är byggd i gråsten och har under århundradena fått behålla sin ursprungliga grundplan.
Det nuvarande vapenhuset är från 1796, uppfört i liggande timmer.
Kyrkan togs ur bruk 1910 då Jäts nya kyrka stod färdig. Men den gamla kyrkan undgick att läggas i ruin. I stället restaurerades den 1959 och 1969-74. Numera används den som gudstjänstlokal under sommaren.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
Det nuvarande vapenhuset är från 1796, uppfört i liggande timmer.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Jäts gamla kyrka började uppföras redan i slutet av 1100-talet i romansk stil. Den är byggd i gråsten och har under århundradena fått behålla sin ursprungliga grundplan. Det nuvara...

Bildtext: Flygfoto över Jät g:a kyrka.Äkta FotografiEnsamrätt & Foto: A/B Flygtrafik, Dals LångedFrigiven av Försvarsstaben M 847.