• 1500-talets jordebok för Konga härad anger ett skattehemman i Tjugosjö. Genom hemmansklyvning av stamhemmanet framträdde minst sju gårdar fram till tiden för laga skiftet 1835.
Järnvägen invigdes den 5 augusti 1874 och var då en del i Carlskrona-Wexiö Jernväg som förstatligades den 1 juli 1942. I samband med järnvägens dragning etablerades ett mindre järnvägssamhälle .
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

1500-talets jordebok för Konga härad anger ett skattehemman i Tjugosjö. Genom hemmansklyvning av stamhemmanet framträdde minst sju gårdar fram till tiden för laga skiftet 1835. Jä...

Bildtext: Flygfoto över Tjugosjö.FlygfotosamlingenE 97