• Vy över Evedals värdshus och badplats.
Området tillhörde Kronobergs kungsgård. Vid torpet Fällorna upptäcktes 1705 en vattenkälla. På 1790-talet döpte biskop Olof Wallquist området till Evedal efter landshövdingen Mörners hustru.
Smalspåret Växjö-Klavreström drogs förbi år 1895, så att man från Växjö snabbt och enkelt kunde ta sig ut till Evedal, som nu blev Växjöbornas stora sommarnöje.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
  • Vy över Evedals värdshus och badplats.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Vy över Evedals värdshus och badplats. Evedal är ursprungligen en brunnsort, belägen vid Helgasjön 6 kilometer norr om Växjö. Området tillhörde Kronobergs kungsgård. Vid torpet Fä...

Bildtext: Evedal. Växjö.Äkta FotografiEnsamrätt & Foto: A/B Flygtrafik, Dals LångedFrigiven av Försvarsstaben R 1748