• Vy från väster över Evedals hotell & badrestaurang vid Helgajön, med den nyordnade badplatsen i bakgrunden.
Evedal strax norr om Växjö är idag mest känt för sitt bad, sin camping, stugby och värdshus. Men det som framför allt lockat dit folk sedan mer än 250 år tillbaka har varit dess hälsobringande vatten, som gjort att det också blev naturligt att anlägga en hälsobrunn här.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Vy från väster över Evedals hotell & badrestaurang vid Helgajön, med den nyordnade badplatsen i bakgrunden. Evedal strax norr om Växjö är idag mest känt för sitt bad, sin camping,...

Bildtext: Evedals hotell & badrestaurant. Växjö.FlygfotosamlingenR 1748