• Vid Braås gård strax norr om nuvarande Braås fanns ett järnbruk som tillverkade smidesjärn från myrmalm. Bruket lades ner helt i mitten av 1800-talet.
När järnvägen Växjö-Västervik byggdes 1895 anlades en järnvägsstation vid sjön Örkens södra strand. Stationen fick namnet Braås efter Braås gård i närheten.
Omkring järnvägsstationen växte sedan Braås samhälle upp i början av 1900-talet. Fram till omkring 1950 var den dominerande näringen trävaruindustrier, bland annat som mest tre sågverk och snickerifabriker. Sysselsättningen minskade successivt och Braås landskommun arbetade under 1950-talets början på att få nyetableringar för att vända trenden.
Lihnell Vagn AB flyttade 1957 sin verksamhet från Björsäter och Ringstorp i Östergötland till Braås. Tillverkningen var drivkärror för civilt och militärt bruk att kopplas till traktorer. Samarbetet med AB Bolinder-Munktell som tillverkade traktorer fördjupades efter hand och 1974 köpte Volvo BM AB bolaget.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Vid Braås gård strax norr om nuvarande Braås fanns ett järnbruk som tillverkade smidesjärn från myrmalm. Bruket lades ner helt i mitten av 1800-talet. När järnvägen Växjö-Västervi...

Bildtext: Samhälle. Braås.FlygfotosamlingenR 1756