Bildtext: R 10793.
Invigning av minnessten över J.A. Göth.
Johan A Göth
Född:1869-04-04 – Sjösås församling, Kronobergs län
Död:1952-12-22 – Sjösås församling, Kronobergs län
Som indelt soldat och korpral bättrade han på sin intellektuella utbildning, och detta fortsatte han med också under sin tjuguåriga småbrukartid. Sin gård skötte han så, att han fick medalj för sin flit, men samtidigt ägnade han väsentlig tid åt kommunala uppdrag, bl a som fjärdingsman i 12 år, samt åt nykterhetsrörelsen inom IOGT. Vidare gjorde han i ortens hembygdsförening insatser, särskilt vid skapandet av dess hembygdsmuseum i Braås, där han från 1927 var intendent.
Göth var en högt värderad upptecknare av folkminnen åt Hyltén-Cavallius-stiftelsen i Växjö, åt Nord mus o åt Landsmålsarkivet i Uppsala under 20- o 30-talen. — 13 brev från G till Albert Engström i KB.