• TV-filmen: Crystal Christmas in Sweden. Fyra dagar det ta för filmteamet att spela in den svenska julen. Ska ses av 60 miljoner Amerikanska tittare och minst lika många i andra länder. Någon levande ren kom det aldrig. Rudolf var för dyr i frakt. Crystal Gayle blir värd i den Amerikanska julshowen från glasriket. Hon är från Nashille, Tnnessee. Den 5 november 1987. (Tordag). Den 4 november 1987 var hon och spelade in scener vid Kalmar slott. Torsdagen som var inspelningdagen, scener tas i slottsllén och i Kalmar ishall. Hästarna Nina 8 år och Bläsen 83 är drar vagnen där Crystal Gayle åker. 5 november. Hockeyrinken i Kalmar ishall var förvandlad till granskog. Isen lyste svart mellan snödrivorna och i en släde satt Crystal Gayle och sjöng om Rudolf med röda mulen. Till hjälp hade hon skidskoåkande Kalmarbarn som gjorde tappra försök att hänga med i den engelska texten. Världsmästarparet. Tai Babilonia och Randy Gardner. Producent. Dick Arlett. Los Angeles. Dekoren. Bill Morris. Regissören: John Meens. Turistdirektör. Berndt Sundberg. Utav inspelningen blir det 1 timmes Tv-program. Fårskinnen i släden var utlånade av Inger Adriansson. K.L.M. 5 st. 1 st gammaldags ljuslykta utlånad av K.L.M. Släden var utlånad av K.L.M. Förmiddag. 6 november i gamla staden, kommer julstjärnor och adventsljusstakar att brinna i fönstren och vita snöflingor att dala ner mot kullersternarna. skådespelaren och sångaren David Hasselhoff underhållaren från Broadway.Sångaren Michael Damian. Dokumentation av filminspelning 1987-11-08 i Kalmar av amerikanskt filmbolag för julshow i Amerikansk TV, julen 1987. Producent: Dick Arlett, Los Angeles. Dekor: Bill Morris. Regissör: John Meens. Foto: Glenn Karlsson 1987-11-05. Inspelning vid Slottsallén, huvudrollsinnehavare: Crystal Gayle.
    Photo: Kalmar läns museum

TV-filmen: Crystal Christmas in Sweden. Fyra dagar det ta för filmteamet att spela in den svenska julen. Ska ses av 60 miljoner Amerikanska tittare och minst lika många i andra län...