Gustaf Andersson i Kroken vid orgeln

4 comments

• Detta är min farfar, fotografen Gustaf Andersson. Förutom andra talanger, så var han också mycket musikalisk, han spelade till noter, sjöng bra gjorde han också. Han spelade också fiol och tillverkade också fioler som han sålde. Den musikaliska gåvan hade rötter långt tillbaka i släkten. Gustafs farfar Anders Olofsson berättas det om att när han var på kalas i stugorna, så reste han sig upp efter maten,(han fick böja sig frammåt för han var så storvuxen att han slog huvudet i taket i de små stugorna). När han rest sig upp så tackade han för maten och sade att nu ska vi sjunga en psalm. Han tog upp psalm sången och de andra fick hänga med så gott de kunde. Hans söner Nils Andersson,(och Gustaf Anderssons far) Anders Andersson hade också god sångröst, de sjöng i kyrkokören. Sedan släktade det av till Gustafs söner Olle (Olof) och Thure Gustavsson. Olle tog över hemgården nya Kroken Skattebacken. Han började tidigt spela dragspel. Detta höll han på med, så gott som i hela sitt liv. Han hade artistnamnet Olle i Kroken. Han spelade på olika tillställningar i hembygden. Thure spelade också dragspel. De var med i Essunga dragspelsklubb. Sedan har det musikaliska arvet gått vidare till Olles son och dotter, samt till många av deras barn och barnbarn.
  • Valborg Andersson Bergman:

Där har vi Gustav (Irma Winbos farfar) Jag tror inte att jag har hört honom spela orgel det gjorde han nog bara hemma. Han kom till oss på sin lilla cykel, han hade hjälp motor på denna. Ja lättviktaren åkte han på ibland, som han hade tillverkat. Han kom ibland och hälsade på mamma Anna Bergman (hans syster). Men spela kan jag inte komma ihåg att jag hört offentligt. Han spelade både fiol och orgel. Han hade nog många vänner utifrån. Han var väldigt god vän med en från Baljefors målaren Emil Jonsson som flyttade till Trollhättan sedan. Det var Gustaf och Emil som hade lite hyss ihop.'

• Olle Gustavsson fotografens son:
    Gustav spelade inget offentligt som Olle har hört. Fast han spelade ibland hemma som Olle hörde. Fast han hade nog glömt mycket eftersom det var i yngre år som han mest spelade. Olle har hört honom spela orgel men inte fiol, eftersom den inte var i ordning, däremot spelade han fiol i yngre dagar. Han byggde också fioler till andra. Orgeln finns lite rester av ännu, och står uppe på magasinet. Irma spelade också på denna orgel när hon tog lektioner i skolan, dock blev det inte mitt stora intresse att spela. Orgeln åt masken upp så den föll sönder på senare tid. Olle säger att Gustav gick också korrespondens kurser flera stycken. Osby korrespondens institut stod det på böckerna. Han hade läst bokföring, men även mattematik, geometri och lantmäteriuträkning. Välskrivning vet jag att det fanns en bok som även jag har använt mig av. Olle har inte hört något om att han hade speciella avsikter med sina studier. När han inte orkade jobba läste han istället. Irma vet att farmor nämnde att han hade haft funderingar på att utbilda sig till något annat yrke. Och Olle tror inte att det var helt omöjligt att han hade tänkt på detta, att skaffa annat yrke. Detta med fotograferingen, då han gick i lära hos fotografen Karin Eriksson i Nossebro var ett sådant försök i ungdomen. Han hade framme gamla kameran en gång som Olle vet då han tog kort på familjen. Han hade några plåtar kvar men de hade blivit för gamla så bilderna blev inte så bra.

• Olle Gustavsson fotografens son:
    Han var spelman och sjöng bra. Fast han sjöng aldrig offentligt. Fast i hemmet kunde Olle höra honom då och då spela orgel och sjunga. Fast han glömde av mycket, då det var i sin ungdom han varit aktiv med detta. Nu tog jordbruket all tid.