1
7
100
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 58 genomgående spikhål, 29 längs plankans ena sida och 29 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ett stort genomgående kvisthål, avspjälkat vid hålet ut mot kanten av plankan. En genomgående spricka i ena ändn genom de två första spikhålen. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Även mycket rost.
Photo: Vasamuseet
Accept license and download photo