History1873 08. Skadades vid sjösättningen.
Levererades i augusti 1873 till Rederi AB Svea, Stockholm. Skadorna vid sjösättningen var ej värre än att jungfruresan till England kunde genomföras.
1873. Reparerades och kopprades fartyget i England.
1873. Insatt på trampfart. Lastade stenkol i Newcastle till Singapore. Från Singapore till Java och tillbaka till Europa, Falmouth och Greenock, med ris- och sockerlaster.
1874. Hösten. Avgick till Peru för att lasta Guano. Tillsammans med sina rederisystrar blev ODIN liggande i Peru fram till slutet av november 1875 innan lastningen av fartygen påbörjades. Lastningen gick långsamt och först i januari-februari 1876 var de sista fartygen lastade.
1879 - 1880. Gjorde några resor mellan nordamerikanska östkusthamnar och Europa med sädlast.
1883 04. Utannonserad för försäljning i engelska tidningar. Upplagd i Greenock.
1883 05 Såld till A & C Amundsen & Partner, Sarpsborg, Norge. Omdöpt till HENRY.
1897. Såld till A/S Henry (Jens T Andersen), Sarpsborg, Norge.
1901 06 16. På resa mellan Londonderry - Nathurst sprang fartyget läck i oväder och övergavs i sjunkande tillstånd.
Källa: Fakta om fartyg
I Sveriges skeppslista år 1877 till 1883 står A. Nilsson som fartygets befälhavare, vid någon av resorna till USA lät kaptenen göra silkesporträttet SM 28857 av fartyget. Året 1877 redades fartyget av A. Fredholm för Rederi Aktibolaget Seatle, 1879 samma redare men för Rederi Aktiebolaget Svea. 1881 och 1883 redare K. Ahlborg för Rederi Aktiebolaget Svea.