History
-
Användes för att på avstånd kunna manövrera huvudsignalerna på en station.
Denna ställbock kommer från Bankeberg (senare Vikingstad) station i Östergötland. Den är avsedd för två infartssignaler. Säkerhetsanläggningar av denna typ anlades under 1890-talet på många stationer mellan Stockholm och Malmö.
Det är tågklarerarens uppgift att säkerställa att tågvägen är fri och ligger rätt, innan ett tåg får köras in eller ut från stationsområdet.
I järnvägens barndom postades en mas vid varje växel som ingick i tågvägen, för att bevaka att inte någon växel lades om av misstag. När tågvägen var säkrad, gav tågklareraren körsignal till tåget. Detta kunde antingen ske genom handsignaler eller genom fasta signaler.
Snart infördes fjärrkontrollerade signaler som tågklareraren kunde manövrera från en ställbock vid stationshuset. Med hjälp av spakarna kunde han ställa stationens infartssignaler på antingen "stopp" eller på "kör". När signalen ställdes på "kör", låstes automatiskt växeln i rätt läge och kunde inte läggas om förrän semaforen åter ställts till stopp. Därigenom behövde man inte längre posta någon man vid infartsväxeln. Samtidigt låstes infartssignalen i andra änden av stationsområden på "stopp".
Produktion
Användning: 1890
- BrukareStatens Järnvägar
- Ägare av original, ortSverige Östergötland Östergötland Linköping Vikingstad
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm10594-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedNovember 7, 2019
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021028441709
- UUIDab2e6ef5-4b36-4621-b5e2-ce07c836e18c
- Tags