1
5
100
Hjulångare med fyra däck. Längst upp finns styrhytten med roder invändigt. På taket finns skorsten för spis, och här finns även en vindflöjel i form av en tupp. På styrhyttens sidor finns namskyltar på vardera sidorna med ångarens namn "MATTHEW V. SPRESS". Framtill på styrhytten är det märkt med "THE BOURBON NEARLY". Runt varje däck finns en balustrad, och här finns också inglasade salonger med fönsterluckor. Två master är placerade i för och akter med den amerikanska unionsflaggan. Fyra skorstenar finns med dekorativa mässingsdetaljer. Det finns även två landgångar i fören som är höj- och sänkbara med en hissanordning. Det mesta är målat i vitt, och skrov, relingar, master och skovelhjul i varierande bruna nyanser. Varje plan är förbundna med trappor och de nedre salongerna har skyltar med rutten som båten trafikerar "TENNESSEE-NEW ORLEANS", och rederiets namn "THE RIVER PRINCE COMPANY. För och akterparti har skyltar med texten "NETCHEZ TO NEW ORLEANS 1870-1920". Fören har även en skylt med "WELCOME". Modellen är placerad på ett stadigt rödmålat ställ.
Photo: Ludwigsson, Jörgen / Kulturparken Småland / Smålands museum
Hjulångare med fyra däck. Längst upp finns styrhytten med roder invändigt. På taket finns skorsten för spis, och här finns även en vindflöjel i form av en tupp. På styrhyttens sidor finns namskyltar på vardera sidorna med ångarens namn "MATTHEW V. SPRESS". Framtill på styrhytten är det märkt med "THE BOURBON NEARLY". Runt varje däck finns en balustrad, och här finns också inglasade salonger med fönsterluckor. Två master är placerade i för och akter med den amerikanska unionsflaggan. Fyra skorstenar finns med dekorativa mässingsdetaljer. Det finns även två landgångar i fören som är höj- och sänkbara med en hissanordning. Det mesta är målat i vitt, och skrov, relingar, master och skovelhjul i varierande bruna nyanser. Varje plan är förbundna med trappor och de nedre salongerna har skyltar med rutten som båten trafikerar "TENNESSEE-NEW ORLEANS", och rederiets namn "THE RIVER PRINCE COMPANY. För och akterparti har skyltar med texten "NETCHEZ TO NEW ORLEANS 1870-1920". Fören har även en skylt med "WELCOME". Modellen är placerad på ett stadigt rödmålat ställ.
Photo: Ludwigsson, Jörgen / Kulturparken Småland / Smålands museum
Hjulångare med fyra däck. Längst upp finns styrhytten med roder invändigt. På taket finns skorsten för spis, och här finns även en vindflöjel i form av en tupp. På styrhyttens sidor finns namskyltar på vardera sidorna med ångarens namn "MATTHEW V. SPRESS". Framtill på styrhytten är det märkt med "THE BOURBON NEARLY". Runt varje däck finns en balustrad, och här finns också inglasade salonger med fönsterluckor. Två master är placerade i för och akter med den amerikanska unionsflaggan. Fyra skorstenar finns med dekorativa mässingsdetaljer. Det finns även två landgångar i fören som är höj- och sänkbara med en hissanordning. Det mesta är målat i vitt, och skrov, relingar, master och skovelhjul i varierande bruna nyanser. Varje plan är förbundna med trappor och de nedre salongerna har skyltar med rutten som båten trafikerar "TENNESSEE-NEW ORLEANS", och rederiets namn "THE RIVER PRINCE COMPANY. För och akterparti har skyltar med texten "NETCHEZ TO NEW ORLEANS 1870-1920". Fören har även en skylt med "WELCOME". Modellen är placerad på ett stadigt rödmålat ställ.
Photo: Ludwigsson, Jörgen / Kulturparken Småland / Smålands museum
Hjulångare med fyra däck. Längst upp finns styrhytten med roder invändigt. På taket finns skorsten för spis, och här finns även en vindflöjel i form av en tupp. På styrhyttens sidor finns namskyltar på vardera sidorna med ångarens namn "MATTHEW V. SPRESS". Framtill på styrhytten är det märkt med "THE BOURBON NEARLY". Runt varje däck finns en balustrad, och här finns också inglasade salonger med fönsterluckor. Två master är placerade i för och akter med den amerikanska unionsflaggan. Fyra skorstenar finns med dekorativa mässingsdetaljer. Det finns även två landgångar i fören som är höj- och sänkbara med en hissanordning. Det mesta är målat i vitt, och skrov, relingar, master och skovelhjul i varierande bruna nyanser. Varje plan är förbundna med trappor och de nedre salongerna har skyltar med rutten som båten trafikerar "TENNESSEE-NEW ORLEANS", och rederiets namn "THE RIVER PRINCE COMPANY. För och akterparti har skyltar med texten "NETCHEZ TO NEW ORLEANS 1870-1920". Fören har även en skylt med "WELCOME". Modellen är placerad på ett stadigt rödmålat ställ.
Photo: Ludwigsson, Jörgen / Kulturparken Småland / Smålands museum
Hjulångare med fyra däck. Längst upp finns styrhytten med roder invändigt. På taket finns skorsten för spis, och här finns även en vindflöjel i form av en tupp. På styrhyttens sidor finns namskyltar på vardera sidorna med ångarens namn "MATTHEW V. SPRESS". Framtill på styrhytten är det märkt med "THE BOURBON NEARLY". Runt varje däck finns en balustrad, och här finns också inglasade salonger med fönsterluckor. Två master är placerade i för och akter med den amerikanska unionsflaggan. Fyra skorstenar finns med dekorativa mässingsdetaljer. Det finns även två landgångar i fören som är höj- och sänkbara med en hissanordning. Det mesta är målat i vitt, och skrov, relingar, master och skovelhjul i varierande bruna nyanser. Varje plan är förbundna med trappor och de nedre salongerna har skyltar med rutten som båten trafikerar "TENNESSEE-NEW ORLEANS", och rederiets namn "THE RIVER PRINCE COMPANY. För och akterparti har skyltar med texten "NETCHEZ TO NEW ORLEANS 1870-1920". Fören har även en skylt med "WELCOME". Modellen är placerad på ett stadigt rödmålat ställ.
Photo: Ludwigsson, Jörgen / Kulturparken Småland / Smålands museum
Accept license and download photo