Photo: Lindkvist, Oliver / Marinmuseum

Svenskt sjöförsvar under 500 år

99 objects

I utställningen möter besökaren flera historiska personer från olika tider som ger sitt perspektiv på sjöförsvarets historia. Runt varje person finns en mängd föremål som antingen har en personlig koppling till dem eller på något sätt representerar dem.

Det olika personerna är:

Clement Rentzel som befinner sig i händelsernas centrum när Gustav Vasa först bildar landets första flotta 1522. Matts Mattsson Blomma är en av de båtmän som omkommer då skeppet Kronan exploderar 1676. Maria Magdalena Klopprot är sjukvakterska ombord ett örlogssjukskepp och flyttar som många andra till den växande örlogsstaden. Officeren Otto Henrik Nordenskjöld är en av huvudpersonerna bakom krigsplanerna under Gustav III:s ryska krig. Per Wilhelm Cedergren är skeppsgosse under 1830-talet och vittnar om de bistra förhållanden som skeppsgossarna kunde leva under. Stina Werner blir marinlotta under 1940-talet och visar på det frivilliga engagemang som finns runt marinen. Slutligen Knut Hamrin som gjorde sin värnplikt i Kustartilleriet under 1960-talet.

Nedan finns föremål och fotografier från utställningen.