Broderat hängkläde i linne med broderi i bomull. Fransen är påsydd i efterhand.
Broderat hängkläde i linne med broderi i bomull. Fransen är påsydd i efterhand. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Varför hänga tyg i taket? - Hängkläden och andra väggdekorationer

Att dekorera är något väldigt mänskligt. Det kanske inte har något direkt praktiskt syfte, men det ger tillfredsställelse och, när det gäller hem, ett fysiskt uttryck av någons identitet. Mönster och placering spelar roll. Personlig smak får fysisk form. Dekor kan, förr som nu, också vara ett sätt att visa makt och status, att personen hänger med i trender men också en protest mot rådande trender. Dekor kunde också vara en lokal identitet. På 1700 och 1800-talet hade hallänningar det som kallas hängkläden i sina hem, alltså ett stycke broderat tyg som hängdes upp i taket och på väggar. Många av dem finns bevarade än idag. Men varför tyg på väggen?

Att klä ett hem

Ett exempel på en vepa, här vävd i tekniken rosengång. Hemslöjdens Samlingar Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Tyg är ett organiskt material gjort av växt- eller hårfiber, vilket också betyder att det bryts ner lätt när det hamnar i jorden. Därför är det inte alltid så enkelt att se när och var det fanns historiskt, men det finns vissa fynd att gå på . Från vikingatid finns i Norge det så kallade Osebergsfyndet eller Osebergsskeppet från omkring 840. Bland fyndets många föremål fanns en list som tros ha använts för väggdekor. I berättelser om Olaf den helige (kung av Norge på 1000-talet) ska hans mor, drottning Asta, ha låtit “fyra kvinnor ta stugans bonad och raskt pryda med tjäll och bänkar runt om” när hon fick reda på att sonen skulle komma på besök. I Sverige i Jämtland finns ett Överhogdalsbonaderna, daterade till mellan 1000–1100-tal. Motiven på fyra av dem föreställer djur, människor, träd, båtar och hus. De andra två tros ha ett mytologiskt motiv, kanske Völsungasagan eller Ragnarök. En av dem har ett kors i motivet, vilket kan peka på att kristendomen kommit. De förvaras idag på Jamtli museum.

En gobeläng från 1400-talet med titeln Fontaine de Jouvence Licens: Creative Commons
Bayeux-tapeten, som redogör för slaget om England år 1066. Licens: Creative Commons

Olika tider har haft olika sätt att inreda. Vepor, gobelänger, bonader och hängkläden är bara några exempel på textila föremål som använts för att pynta eller vid speciella tillfällen inreda hemmet. Gobelängen, en variant av vävda bilder, härstammar från medeltidens slott och borgar. Bilderna användes dels som dekor, dels som en form av isolering från kylan (som dessutom gick att transportera). De kunde ofta vara mycket stora för att vara en bildvävnad. 10x5 meter var inte ovanligt och många gjordes för att höra ihop, som ett set. Dessa enorma verk producerades bl.a. i dagens södra Nederländerna, dagens norra Frankrike och Italien i textila verkstäder specialiserade på gobelängproduktion. Dessa var något som de välbeställda kunde special-beställa. Ibland används ordet tapet. En gobeläng kan också kallas för en vävd tapet eller tapesserie på franska, tapestry på engelska. I Norden producerade på 1500-talet dessa tapeter, som de kallades här. I Sverige kallades bildvävningen för flamskvävnad. Vepor, en annan typ av vävnad som hängts på väggen, har ett motsatt format från den halländska hängklädet. Där hängklädet är långt på bredden och smalt på höjden så är vepan lång på höjden och smal på bredden. De har ofta använts i svensk tradition som sängöverkast och underlakan, men senare flyttat upp på väggen. Under 1700- och 1800-talet fanns i bl.a. Halland, Dalarna och Hälsingland målade bonader av tyg. Ofta föreställer de färgglada stiliserade bibliska scener men med för tiden moderna kläder. Bonaderna användes i Halland på samma sätt och tillsammans med hängkläden. De hade sin början i kyrkomålningar och flera av de som målade bonader, ofta lantbrukare och hantverkare, lärde sig av kyrkomålarna. Omkring sekelskiftet 1800 blev papper mycket billigare och målade bonader på papper blev vanligare. Flera exempel på målade bonader finns bevarade i museets samlingar.

Foto av exteriör av en modern villa i nationalromantisk stil med skorsten, taget 1908. Fotograf var Mathilda Ranch. Ranch, Carolina Mathilda / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)

Skorsstenen - en ganska sen vana

En anledning till traditionen i Sverige att sätta upp tyg på väggen kan ha varit skorstenen. Skorstenar blir inte vanliga förrän omkring 1500-talet, även om det finns belägg för dem innan 1000-talet. Innan dess fick röken leta sig ut via ett rökhål. Väggarna kunde alltså bli sotiga, och till fest kunde dessa prydas med textil. I städer och övre ståndshem började rökgångar och skorstenar komma under medeltiden i Sverige, vilket minskade sotet. I högreståndsmiljöer upprätthölls däremot traditionen med att klä med textilier, även om det inte gjordes av praktiska skäl. Vid bröllop och begravningar kunde hela rum kläs in i tyg. När Gustav II Adolf dog ska hans änka Maria Eleonora ha låtit helt klä många rum i slottet med svart kläde, något som var en vedertagen sedvänja i högre ståndsmiljöer där tyget kunde användas på det viset. På 1600-talet hängdes det också upp stora bildvävnader som nedtill smyckades med tyg när det var fest. Under 1600-talets senare del började tapeten komma in i bilden, och traditionen att klä ett rum med tyger föll bort. Tapeterna började komma in på landsbygden först under 1800-talet. I sydvästsverige var det svårt att införa systemet med skorsten eller rökgång. Människorna ville inte byta utan det gamla systemet utan skorsten eller liknande fanns kvar till 1700-talets mitt och efter påtryckningar om brandfara från myndigheter infördes motvilligt skorstenar.

Sedvänjan att “dra stugan” till jul höll sig kvar. Hängkläden och bonader togs fram och alla fria vägg- och takytor kunde kläs, även takbjälkar. Broderade bonader med tänkespråk, citat och andra fraser är en efterföljare till denna tradition. I Blekinge, Skåne, Halland och sydvästra Västergötland och i Småland fanns olika traditioner med bonader eller tyg på väggen. Däremot kan de ha olika namn i olika områden. Hängkläder, drättar och taklister är några exempel. I Halland fanns, som tidigare nämnts, både målade bonader och broderade hängkläden, både med och utan vävda bårder.

Under 1800-talet uppstod en vurm för broderi i de borgerliga hemmen. Allt från lampskärmar till brickband till tändsticksaskar och papperskorgar fick broderier, gärna i korsstygn. Tänkespråkstavlor, ofta med bibliska citat, i korsstygn blev väldigt populära. Välståndet kom också till landsbygden och mot slutet av 1800-talet skiftade allmogens hem från en enkel inredning till att bli, liksom de borgerliga, fyllt av olika textilier så som dukar, mattor, antimakasser och gardiner. Att brodera har länge setts som en kvinnlig syssla. Under medeltiden var det däremot en manlig syssla för att sedan sakta skifta över till att bli något helt kvinnligt och från att vara något för adeln till att bli något för alla kvinnor. Under vissa perioder var det ett absolut måste för kvinnor att kunna för att vara en “fullvärdig” kvinna. Under 1800-talet togs en del av de traditionellt kvinnliga sysslorna över av maskiner. Ett exempel är garn och tyg (som annars tog tid att tillverka eftersom allt gjordes för hand) som plötsligt fanns att köpa färdigt. Nu fanns det mer tid över för t.ex. broderier, åtminstone i de mer välbärgade hemmen. I allmogehem fanns det inte alltid den tiden. Det gör hängklädena extra intressanta.

Porträtt av broderande kvinna, målat av Carl Vilhelm Holsøe. Licens: Creative Commons

Halland och hängkläden

Vad är då ett hängkläde i halländsk betydelse?

Hängkläden är ett fenomen som kopplas till de för Halland typiska ryggåsstugorna under 1700-1800-talet. Ordet hängkläde är en beteckning för ett tygstycke av vitt linne som är vävd på halv vävbredd (alltså den bredd tyget får när det kommit ur vävstolen), ca 25-35 cm, och som kan vara upp till 8-13 m långt. Hängklädet sattes upp längs väggarna vid högtidliga tillfällen, helger och fester som en dekor. En drätt, ett annat namn som kan dyka upp, är i stället en väv på enkel vävbredd (ca 60 cm), ofta i opphämta. Längden här kan variera mycket. De användes i ryggåsstugorna som saknade innertak, väggarna var låga och de hade väggfasta bänkar. Tyget sattes upp på väggen i stugan och på takfall, sparrar och gavelfält. När hus senare fick innertak fortsatte seden med att hänga sina hängkläden på väggen, precis nedanför taket.

Det finns också andra namn på tyger som användes på liknande sätt. En smalare variant av hängkläden, hyllkläden, finns också bevarade. De har ofta liknande motiv som de större, men i mindre format. En så kallad takduk hängde från taket över husets stora bord, lister satt på hyll- och klockkanter eller placerades på sådana ställen där fransarna hängde ner. Ibland kunde en drätt kantas av en list. Textilierna togs fram och hängdes omväxlande med målade bonader, bl.a. till jul. Denna tradition finns beskriven från 1886 av Magnus Ysenius. Detta kallades att man ”drog” stugan.

List av hemvävt grövre linne, sammansatt av tre delar. Märkt med initialerna "APD". Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Broderat hängkläde, ca 4 m långt. Märkning: "BS BD 1841" står för Britta Stina Börjesdotter. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
En drätt vävd i lin i opphämta-teknik. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Hängkläde i opphämta-teknik. Mönstret är i blått linne- och rött bomullsgarn. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Motiv och teknik

Ett hängkläde kan i Halland vara både broderat i Hallandssöm men också ha mönstervävning, oftast i en teknik som kallas opphämta (ibland upphämta). De broderade hängklädena finns mest i de norra delarna medan de vävda finns i hela landskapet men mest i södra delarna. Broderade hängklädens motiv följer ofta ett visst mönster. På mitten finns ett broderi med initialer och årtal, som ibland är sytt med romerska siffror. På sidorna av ”centrummotivet” finns mönsterpartier som liknar det i mitten, fast i mindre storlek.

Vid inventeringar har det gått att se vissa mönster för vissa områden. Detta kan också ha att göra med att broderierna ibland gjordes av professionella brodöser som använde vissa mönsterkompositioner . En del av dem är kända vid namn. Det bygdekarakteristiska behöver inte vara opersonligt.

För en mer utförlig beskrivning av typiska färger, motiv och vilka stygn som användes i de broderade hängklädena finns en artikel om hallandssöm på Digitalt museum.

Hallandssöm - en koppling till det förflutna

Hängkläde i tekniken förenklad dräll. Mönster i rött och blått lin. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Material och färger

Hängkläden har ett bottentyg, ibland med mönster. Tyget var ofta hemvävt i lin, blekt vitt, med egenspunnet garn. Tätheten i tyget kunde däremot variera, precis som tjockleken på garnet som tyget var vävt av. Samma sorts väv användes också till särkar och skjortor. Den vanligaste vävtekniken var tuskaft, även om en del är vävda på ett mönstrat tyg så som kypert. Ett hängkläde från 1841 har 0,5 cm breda ränder i så kallad korskypert. Det förekommer också dräll, en annan vävteknik som ger mönster i tyget, vilket kan ses i ett hängkläde från 1878. Dessa mer ovanliga hängkläden har bara ett motiv på mitten. Om detta beror på att tyget är mönstervävt och då har ett mönster i sig är okänt. Det finns också exempel på hängkläden som, mellan partier av tuskaft, har infällda partier av så kallad 3-skaftad kypert som är smalrandad i rött och blått med vit botten.

När bomullen kom började det dyka upp vävda hängkläden med rött och blått bomullsgarn. De broderade hade istället, generellt, bara rött bomullsgarn. Broderiet på hängklädena är gjort med bomullsgarn av en typ som var löstvinnat och flertrådigt. Det finns exempel på att bomullen användes redan på slutet av 1700-talet. Runt 1700-talets slut dök det också upp mer av allmogebroderier utförda med just bomull. Redan när det kom var det ett relativt billigt material som samtidigt ansågs vara ”fint”. Garnet spanns inte hemma däremot utan köptes färdigspunnet. Det hade också många fördelar över lingarnet som var standard innan. Det var lätt att färga, höll färgen bättre och fyllde ut täta broderipartier på ett annat sätt tack vare dess mjukhet. Färdigtvinnat garn fanns också samtidigt som den som broderar, precis som med mycket annat textilt hantverk, har justerat och satt ihop trådar till den tjocklek som passar tyget.

Hängkläde i munkabälte och opphämta med mönster i rött och blått bomullsgarn. Märkt "ABSD". Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

I södra Halland finns exempel på vävda hängkläden som har ullinslag i mönstret istället för bomull eller lin. Hängklädena kan också kantas med en frans eller en spets med tofsar. Fransar finns oftast nederst, längs med långsidan av hängklädet. De andra sidorna är avslutade med en liten fåll. Har det funnits en stadkant, den del som satt i tygets ytterkant i vävstolen, så fanns det ingen fåll. Stadkanten har då fått vara synlig. En del hängkläden som har hittats har haft en virkad spets, andra har en knuten spets som kallas kläppafrans. Kläppafrans innebär att en liten tofs av separat garn placeras i fransen och sys fast. Kläppafransen kan var vit eller växla mellan rött och vitt. Blått är ovanligare. Är broderiet sytt med blått var fransen däremot oftast vit.

Hängkläde i linnetyg med opphämta-mönster i mörkblått ylle. Hallands kulturhistoriska museum Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)

Varför dessa hängkläden och varför finns de kvar i samlingar?

Hängklädena var en självklar del av den brudkista som en flicka förväntades ha sytt innan hon gifte sig. I brudkistan fanns allt från lakan till särkar men också minst 1 hängkläde. All tillverkning av brudkistans innehåll skedde för hand. Det var en naturlig del av de textila föremålen i ett hem, en statussymbol och ett tecken på välstånd. Ett fyllt linneskåp, som förr hade många, många fler delar jämfört med nutiden, hade en helt annan betydelse då än vad det har idag. Ibland har broderi och andra inte så praktiska sysslor, främst inom det textila området, kallats för slöseri för kvinnokraft. Hängklädena hade däremot en social betydelse i sin samtid och var inte något, som broderi ofta ses som idag, som var en ren fritidssyssla.

Många hängkläden finns bevarade än idag, även om de inte använts på länge. En teori är att de inte fick en självklar plats när hemmen förändrades i slutet av 1800-talet och bostäder moderniserades. Samtidigt var det något som ansågs som fint så att bara slänga dem var inte ett alternativ. Fina hängkläden i sin samtid var en del av en komplett utrustning för hemmet, något att vara stolt över och visa upp. De kom från en tid där det inte gick att köpa allt utan tillverkningen fick ske hemma. När det gäller hallandssöm, det som är på de broderade hängklädena, är det också känt sedan tidigare att det fanns brodöser som tog emot beställningar. Om samma gällde de vävda är okänt.

Hallandssöm. Mönster i rött med vita och röda fransar, blekt. Märkning: "BL AD" "1860", står för Britta Lena Andersdotter. 6,3 m långt och 43 cm brett med fransen. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Broderade bonader - en efterföljare?

Broderade bonader blev ett mode som spred sig kring sekelskiftet 1900. Det blev allt vanligare under större delen av 1900-talet. Det började hos de mer bemedlade och spred sig till både torpare och bönder, arbetare och tjänstemän. Pigor satte upp bonader med olika tänkespråk på sin pigkammare. De som satt i högreståndsmiljö hade oftast ett motiv utan text i praktfulla färger. Det kunde vara allt från olika djurscener till fornnordiska motiv och personer i folkdräkt. Mönster till en bonad kunde beställas på postorder, lånas av varandra eller köpas som ett färdigt set. Tidningar, som t.ex. Allers mönstertidning, bidrog också till att sprida mönster. Motiven skilde sig från de tidigare lokalt präglade mönstren i till exempel hängkläden. En teori om varför är att industrialiseringen orsakade ett skifte i levnadssätt. Hela samhället gick från gamla till nya sätt att leva på, vilket skulle kunna ha visat sig även i hantverkstrender. Kvinnor kan också ha fått mer tid över till att brodera när levnadssättet ändrades. Industrialiseringen bidrog till innovation när det gäller maskiner som avlastade olika annars tidsödande moment. Detta var också en tid med oljetryck och fernissade, kolorerade bilder, änglar och bilder på kungafamiljen. Det kom också bonader i papper. Under 30- och 40-talen sjönk broderandet och motiven blir enklare i sin utformning. Bonaderna ansågs vara inte ”äkta” konst och hamnade i köket eller sängkammaren i stället för de rum som gäster kom till. När funktionalismen, som förespråkade en avskalad stil, blev en populär inredningstrend var det många bonader som klipptes till trasor för trasmattor eller användes som trasor.

Bonad broderad på ett tyg av linne och bomull med en för tiden typisk text. Hallands kulturhistoriska museum Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)
Exempel på en bonad tryckt på papper. Hallands kulturhistoriska museum Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)

Bonaderna kunde ha många olika motiv och teman. Ordspråk, tänkespråk (kort text eller fras med tänkvärt innehåll) och bibelcitat var vanliga beroende på tidsperiod och rådande ideal. Motivmässigt kunde det vara det mycket blandat. Växter i alla möjliga former (inklusive kurbits-stil), folkloremotiv (tomtar, vättar), civilförsvarsmän, boyscouter och sjömän, motiv från barnvisor och folkliga berättelser, jordbrukare, röda stugor, kyrkor, åkrar, ängar. Att varmt skönt ombonat hem var inte heller ovanligt motiv.

Gerillastickning i Erfurt, Tyskland. Gerillastickning har på senare år utvecklats som ett sätt att uttrycka åsikter. Licens: Creative Commons

Bonader och broderi idag

Bonaderna med text skulle kunna ses som en efterföljare till hängklädena. Det är ett annat sätt att göra i ordning sitt hem och pryda väggarna, om än i mindre skala än under hängklädenas storhetstid. Bonaderna var i landsbygdens hem också ett sätt att dekorera istället för konsttavlor. Idag är har broderade bonader och vepor delvis återupptagits. Det är ett fenomen som återuppstår med jämna mellanrum och ibland är älskad, ibland ratad. Ibland broderas ett äldre motiv, ibland ett nyare med lite mer rebelliska eller humoristiska budskap. En liknande trend kan också märkas i tavlor broderade i korsstygn. Broderi är också ett av många redskap som används för att föra fram ett (ibland politiskt) budskap , som inom vissa grenar av craftivism där hantverk används just som ett politiskt redskap men också ett sätt att manifestera en åsikt. Ord på väggen med positiva budskap, ibland som en tavla, ibland enskilda bokstäver som sätts ihop, är också något som kommer och går som en trend.

Textila verk är också portabla. Sökordet “tyg istället för tapet” på Google ger många resultat för hur tyg kan användas på många olika sätt (utöver gardiner) som en temporär dekor som går att byta ut när personen känner för det. Det skulle också kunna ses ett sätt, precis som broderade tavlor med ett budskap, att göra dagens mer standardiserade utrymmen lite mer personliga. Gobelängerna kunde till exempel tas ned och flyttas när hovet eller adelsfamiljen reste till ett annat slott. Något som också är intressant i sammanhanget är att även de tidigare bygdekarakteristiska och inarbetade mönstren kunde lämna utrymme för mer personliga uttryck i form av små detaljer som avvek. Detta är något som människor gör än idag. Personlig prägel, kanske med en ny influens, är något universellt för alla människor.

Ett exempel på Craftivism. Lapptäcket är gjort år 2022 som en protest mot Tory-partiets vårkonferens i Blackpool i Storbritannien. Licens: Creative Commons

Avslutning

Textilier, och de trender och idéer de uppstod inom, blir gamla och föråldrade. Många är syforumen som funderar över om mormors virkade mellanlägg och dukar kan användas till något idag. Hängkläden, vepor och andra tyger som hängts på väggen kan tyckas tidsödande att syssla med. Att sätta sig och lägga tid på små stygn som inte fyller något praktiskt syfte är däremot inte helt olikt det som tidigare generationer gjort. I museets samlingar märks detta fenomen. Kistorna som hängklädena förvarades i täcktes med måleri. Karvsnitt, en variant på träskärning, fyllde hela ytor av ett föremål. Ingen yta lämnades tom. Att dekorera de utrymmen vi lever i är alltså inte något nytt, det är något väldigt allmänmänskligt.

En av många kistor med målning. Hallands kulturhistoriska museum Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)
Rikt dekorerat skrin i karvsnittsteknik. Hallands kulturhistoriska museum Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Lästips

För den som vill läsa mer kommer här några tips.

Bonader och hängkläden: * Augustsson, Noomi (1999). Broderade bonader: från sekelskifte till sekelskifte.

  • Fredlund, Jane (1976). Små, små ord av kärlek ---: bonader från förr och nu.

  • Gynnerstedt, Kerstin (2020). Vävt och broderat under två sekler: kvinnokraft och kvinnokultur.

  • Johansson, Britta (1977). Hallandssöm.

  • Skantze-Ärlemalm, Inger (2010). Hallandssöm: hängkläden och pudevar från norra Halland.

Målade bonader: * Palmsköld, Anneli (red.) (2009). Inzoomning - bonadsmåleri. Halmstad: Länsmuseet Halmstad

I museets samlingar

I museets samlingar finns många varianter av bonader och hängkläden. Här är några exempel.

Share to