En av konservatorerna tar bort pappersfiber som har fastnat på negativet. Negativen är från Nordiska Kompaniet och fotograferades av Erik Holmén. Fotograf: Anna Clément

Att arbeta med 100 000 Bildminnen - Projektets medarbetare berättar

I september 2022 började vi arbeta på projektet 100 000 Bildminnen. En som konservator och en som konservatorsassistent bland 9 projektanställda. Vid projektets slut var vi ensamma kvar och ändrat position till fotograf båda två. Att ha arbetat med nästan varje arbetsuppgift i projektet samt att ha varit med från början till slut har varit givande, lärorikt och inte minst otroligt känslosamt. Det som började som en allmän samling av bilder från diverse fotografer blev till slut ett material man lärde känna som sitt eget. Fotografierna gick från att väcka nyfikenhet till att skapa en känsla av bekantskap mellan oss och materialet, samt konstnären bakom. Det fotografiska materialet från 100 000 Bildminnen har ett spann på nästan 100 år, och fungerade som en tidsmaskin vi fick resa i under arbetstid. Vilken lyx!

I projektets ateljé. På bilden torkas några negativ av konservatorerna. Fotograf: Dan Lorén Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Det finns mycket man kan nämna om projektet, och allt går inte att sammanfatta i en kortare text. Ett intressant perspektiv vi kan dela med oss av är att arbeta med både fysiskt och digitalt bevarande i ett och samma projekt. Att ha arbetat både som konservator och fotograf har framförallt inneburit att se på samma material utifrån olika perspektiv. Som konservator ser du till informationsbäraren, negativet, medan som fotograf ser du på informationen, positivet. Genom att sammanfoga dessa två perspektiv har vi gjort vårt bästa för att förmedla en autentisk känsla som behåller bildens materialitet. Vad som i själva verket är autentiskt är en annan och betydligt mer komplicerad diskurs.

Arbetet som konservator och konservatorsassistent har inneburit att tina, separera, vårda, torka och kuvertera de vattenskadade negativen. Det var av yttersta vikt att bevara arkivinformationen genom hela processen fram till och genom fotograferingen. En av uppgifterna för oss som konservatorer var att förbereda materialet för fotografering. Det var därför extra roligt att få hoppa över till fotograf och arbeta med samma negativ vi vårdat och kuverterat flera månader tidigare. Vi fick verkligen följa vissa negativ genom hela processen. Vi var med vid uppackningen av det första negativet som skulle vårdas, och någon av oss två fotograferade den sista hundratusende bilden. Ja, ni kan ju själva förstå varför projekt 100 000 Bildminnen ligger oss varmt om hjärtat.

Den hundratusende bilden hämtas in i verktyget Lightroom för att redigeras. Fotograf: Anna Clément Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
NMAx.0068774, Gatuvy från norra Stockholm, kyrkan i bakgrunden är S:t Johannes kyrka. Den hundratusende bilden som räddades i projektet. Petterson, Gustaf Emil / Nordiska museet Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Bakom dessa 100 000 bildminnen som nu finns tillgängliga står det år av slitsamt men roligt arbete. Att tänka att vi har tinat, vårdat, torkat, kuverterat och digitiserat en så stor mängd negativ är näst intill obegripligt. Det som går att begripa är i alla fall att vi har varit del av en viktig insats för att främja och bevara vårt gemensamma kulturarv, och att det har varit en absolut glädje. Förhoppningsvis är detta bara en början på flera liknande projekt vi får vara delaktiga i, men för den här gången: Tack för oss!

Läs artikeln om Digitaliseringsprojektet 100 000 Bildminnen

Utforska bilderna från 100 000 Bildminnen