Tapetrulle. Vit bottenfärg, stiliserat mönster av olika sorters gräs med ax, kavlar, strån och blad i ljusgrönt och mörkgrönt. Små blå blommor i änden på några strån. Gräs på marken visas genom prickar i ljust grönt, och mörkt grönt och gult.
Tapeten Gräs formgavs av Susanne Grundell till 10-Gruppens första tapetkollektion 1973. I tapetkartan '10 Ten Swedish Designers Duro. 2/1973' förvärvad vid samma tillfälle som denna tapetrulle finns tapeten i tre färgställningar, vit med grönt mönster och två nästan identiska med samma mustigt gröna bottenfärg men den ena med ljusgröna gräs, den andra med mörkt gröna. Tapeten samlades in till utställningen Tapeter, Tapeter! på Nordiska museet 2006/07. Text i utställningen: "Gräs, Susanne Grundell. En av de mest populära tapeterna i 10-Gruppens första tapetkollektion. Duro 1973."
Utdrag ur intervju med formgivaren:
"Det går aldrig att bestämma i förväg om ett mönster blir en kommersiell succé eller ej. Mitt tapetmönster 'Gräs' som ingick i vår kollektion för Duro 1973 blev kvar i sortimentet i 20 år och klädde väggarna på daghem, fritidshem, i hallar och sovrum."
/Ur "10 -Gruppen, Mönstertryck", se ref., s. 102.
1970, då det var medaljongmönster i starka färger, velourtapeter och tapeter av vinyl som var moderna, satsade tapetfabriken Duros nye direktör Nille Kjerstensson på kvalitet, design och svenska formgivare, däribland 10-gruppen. 10-gruppen var ett konsthantverkskollektiv bildat 1970 av tio textilkonstnärer, Inez Svensson, Birgitta Hahn, Ingela Håkansson, Gunila Axén, Tom Hedqvist, Britt-Marie Christoffersson, Lotta Hagerman, Carl Johan De Geer, Susanne Grundell och Tage Möller. 10-gruppen gjorde hårt stiliserade och ytmässiga mönster i klara starka färger. 1973 kom 10-gruppens första tapetkollektion för Duro ut, följd av kollektioner 1978, 1981 och 1985. "Duro gick alltså mot strömmen, satsade på ung, svensk design och höll fast vid papperstapeter, tryckta med limfärg som gav en levande yta. För att underlätta för konsumenterna gjordes tapeterna förklistrade och en gör-det-själv broschyr utarbetades. Hela satsningen möttes med entusiasm av de designfrälsta, framför allt av ungdomar, medan andra tyckte att mönstren var svåra och provokativa. I efterhand syns Duros satsning på svensk design vara det fräschaste som gjordes under 1970-talet och det tidiga 1980-talet". [Tapetboken, s. 363]
/Maria Maxén 2008-02-14