Barnens dag i Uddevalla i september 1949

1 comment

• Örgryte Koloniträdgårdar anordnade enligt artiklar av Alice Radomska ett Barnens Dags-firande 1949, samma år som Uddevalla-fotot här ovan är ifrån. Sveriges första Barnens Dag anses ha hållits i Casselska parken i gruvsamhället Grängesberg 1901 och barn därifrån kunde inom några år sändas på friska sommarlov i Strömstad, där man köpt sig en lämplig tomt för pengar från Barnens Dags-välgörenhet. Rörelsen fick snabbt fäste i Stockholm - och i studentspexiga Uppsala, som fogade amatörteater därtill. Göteborgska Barnens Dags-arrangemang i nästan tivoli-stil koncentrerades på 1950- och 60-talen till området Slottsskogen.