History
-
Morfar Thure Karlsson tillverkade färjan och ramper till givaren Gunnar Eikman. Den yngre brodern Anders Eikman övertog så småningom leksaken. Troligen är båten tillverkad efter ett vykort som förlaga och morfaderns eget minne på 1950-talet. Familjen med barnen Gunnar och Anders hade 1956 eller 1957 tillsammans med morföräldrarna gjort en semesterresa till Öland och åkte då med färjan från Kalmar till Öland.
Gåva 2011 av Gunnar Eikman, Växjö och brodern Anders Eikman, Linköping.
Månadens föremål, oktober 2012, utställningstext.
En Ölandsfärjas historia
Sommarens stora äventyr, en semesterresa till Öland, började i Motala. Året var 1957. Resesällskapet bestod av familjen Eikman från Motala samt morföräldrarna från Ljungsbro.
Den långa resan skedde med två svarta Volvo PV 444. Sevärdheterna längs vägen var ett mål i sig. Som den imponerande Verkebäcksbron, nybyggd 1956.
I Kalmar hamn var det liv och rörelse. Kalmarsundsfärjorna fascinerade både barn och vuxna. På sommaren gick de i skytteltrafik mellan Kalmar och Färjestaden. Resan över Kalmarsund blev ett minne för livet.
När morfar Thure väl var hemma igen byggde han en Kalmarsundsfärja i leksaksformat. Färjan på hjul med ramper för på- och avfart användes i många år av barnbarnen Gunnar och Anders hemma i Motala. Leksaksbilar transporterades och åkte på och av färjan. Leksaksbåten med namnet Kalmar II liknar verklighetens Kalmarsund IV. Morfar Thure tillverkade färjan med ett vykort som förebild och utifrån sitt eget minne.
Bilfärjan Kalmarsund IV gick under åren 1948 - 1969 i Kalmarsund. Överfarten tog 45 minuter. Efter världskriget skedde en markant ökning av både biltrafik och turism. Trots en allt större färjekapacitet kunde det sommartid bildas långa bilköer vid färjelägena i Kalmar och Färjestaden. Värst var det naturligtvis under juli månad.
Bro eller inte bro över Kalmarsund? blev den stora, och länge debatterade frågan. Vid invigningen av Kalmarsund IV år 1948 lär borgmästare Yngve Malmquist ha yttrat: ”I och med insättandet av denna bilfärja kunde alla planer på en Ölandsbro sjunka uti Kalmarsunds djup”. Med den här bilfärjan som kunde transportera 400 passagerare och 18-20 bilar per tur trodde han, och många andra, att Kalmarsundstrafiken var löst för alltid.
Malmquist var inte ensam om att missta sig så totalt. Ingen kunde egentligen förutse bilismens fortsatt snabba utveckling. 1972 invigdes Ölandsbron och bilfärjorna över Kalmarsund blev ett minne blott.
Leksaksfärjan Kalmar II skänktes 2011 till museet av bröderna Gunnar och Anders Eikman.
Utställningstext/Birgit Körge, antikvarie.
Litteraturtips: Göran PD Adolfson; Kalmarsunds vita båtar. Passagerarfarten under 150 år.
Produktion: 1956 - 1959 (1950-tal)
- TillverkareKarlsson, Thure
- TillverkningsortSverige Östergötland Östergötland Linköping Ljungsbro
Annat
- Historisk händelse, person med anknytning till föremåletKalmar II
- Historisk händelse, ort med anknytning till föremåletSverige Kalmar Småland Kalmar Kalmar
- Historisk händelse, ort med anknytning till föremåletSverige Kalmar Öland Mörbylånga Algutsrums Torslunda Färjestaden
Användning
- BrukareEikman, Anders
- BrukareEikman, Gunnar
Förvärv: 2011
Gåva- Givare till museetEikman, Anders
- Givare till museetEikman, Gunnar
- Givare, ortSverige Kronoberg Småland Växjö Växjö
- Givare, ortSverige Östergötland Östergötland Linköping Linköping
Classification
-
- Lekar och spel (Outline)OU 524
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierKLM044679
- Part of collectionKalmar läns museum
- Owner of collectionKalmar Läns Museum
- InstitutionKalmar läns museum
- Date publishedApril 29, 2014
- Date updatedMarch 1, 2022
- DIMU-CODE011023899779
- UUIDb90d87ec-84a2-41e4-8568-ec3562e10149
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».