• Storgatan söderut sedd från S:t Laurentii kyrktorn.  I bakgrunden "Fältströmska magasinet" och tillvänster i bakgrunden Falkenbergs Tegelbruk, i förgrunden den del av "gamla torget" som kallades Lilla Torg eller i folkmun "Gåsatorget".  Bild nr 2 finns i sk. Bratt albumet, kommun- arkivet, FBG.  Ytterligare tre "äldre" kopior finns, men om de kommer från samma plåt är osäkert, skillnaden är en oskärpa i nedre vänster hörn. En kopia finns i kommunarkivet i ett "blått album", två kopior i Bratt albumet.
    Photo: BRATT Fredrik / Rian museum

Storgatan söderut sedd från S:t Laurentii kyrktorn. I bakgrunden "Fältströmska magasinet" och tillvänster i bakgrunden Falkenbergs Tegelbruk, i förgrunden den del av "gamla torget...

Tidigare benämning: Tomt 100-105, 107a, 118-121, 123
Lokal benämning: Gåsatorget