Fartyg: TRAFIK
Bredd över allt 5,93 meter
Längd över allt 34,31 (1907) meter
Reg. Nr.: 2318
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1857
Varv: Motala Verk ...
Fartyg: TRAFIK
Bredd över allt 5,93 meter
Längd över allt 34,31 (1907) meter
Reg. Nr.: 2318
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1857
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: Album 10/64
MARIESTAD=TRAFIK Reg nr 2318, 29,97 x 5,93 m (efter förlängning 34,31 x 5,93 m), 120 ihk, 226 brt, 176 nrt. Byggdes 1857 av Motala Verkstad och trafikerade 1857?1870 Mariestad?Lidköping?Göteborg. Kolliderade 3.9 1860 i Vänern med ångfartyget Mercurius tillhörande Motala Verkstad. Mercurius skadades så illa att vatten forsade in, men det lyckades hålla sig flytande tack vare en stor trälast. Den 4.6 1863 kolliderade Mariestad ånyo och denna gång med en vänerskuta i Trollhätte kanal. Kollisionen var så häftig att Mariestads kommandobrygga bröts sönder och skorstenen knäcktes. Den 10.5 1865 rammade Mariestad en skuta i Göta älv. I området nyanlagda järnvägar konkurrerade ut Mariestad vilken 1871 såldes till Firma Åkerson, Andersson & Co i Gävle, även kallat Ångbåtsbolaget Trafik. Ångaren omdöptes till Trafik och insattes 1872 på traden Gävle?Sundsvall?Härnösand. I denna trafikuppgift grundstötte Trafik den 16.8 1873 i Söderhamns skärgård och fick köras upp mot land för att inte sjunka. Djupet vid stranden var stort och fartygets akterskepp sjönk. Efter bärgning och reparation kunde Trafik åter sättas i trafik. Såldes våren 1883 till Ångfartygs AB Trafik i Linköping och trafikerade Linköping-Stockholm. Ersattes av nybygge och lämnades hösten 1883 som dellikvid till Motala Verkstad. Såldes i september 1883 till Ångfartygs AB Norrlandskusten i Gävle. Trafikerade 1884-1914 Gävle-Sundsvall-Härnösand-Nyland (och vissa år till Örnsköldsvik). S/STrafik såldes 1893 till CW Åkerson i Gävle som möjligen bildade Ångfartygs AB Renata för ångaren Trafik. Den redades omkring 1896 av Ångfartygs AB Gefleborg vilket samma år uppgick i Ångfartygs AB Södra Norrland. Ångaren ombyggdes, moderniserades och förlängdes 1907 vid AB Gefle Verkstäder. 1910 stod Ångfartygs AB Renata åter som registrerad ägare till Trafik. Första världskrigets brist på smörjoljor och minskad trafik gjorde att rederiet valde att försöka avyttra ångaren och i mars 1915 såldes Trafik till Stockholms Rederi AB Svea. Insattes 1919-1928 på traden Gävle-Ljusne-Wallvik-Sandarne-Söderhamn-Enånger-Hudiksvall-Stocka-Jättendal-Sundsvall-Härnösand, (från 1926 även till Ulfön-Köpmanholmen-Örnsköldsvik). Ångaren upprustades 1923 för en kostnad av ca 50 000 kr . Lades upp efter säsongen 1928 och 9.10 1929 meddelade Sveabolagets VD att S/S Trafik sålts till konsul John Carlbom, Stensnäs för nedskrotning. Trafik skrotades samma år.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Verkstad || :: Bredd över allt 5,93 meter || :: Längd över allt 34,31 (1907) meter || ::