Part of exhibition
History
-
Lampan en av flera som fanns i ett uthus på gården som säljaren och hans familj köpt. Tidigare ägare elektriker enligt en uppgift säljaren fått.
Text i Belysningsbloggen 2016-2216:
"Just denna typ av lampa var vanlig i skyltfönster. Med hjälp av den blanka insidan reflekterades ljuset och gav ett starkt sken som gick att rikta mot varorna i skyltfönstret.
Butik- och skyltfönsterbelysning är ett kapitel för sig. I broschyren ”Ljuset som reklammedel” utgiven av Ljuskultur år 1929 beskrivs det att god belysning i butiken har flera fördelar. Det underlättar expediternas arbete då översikten över butiken blir bättre och kunden själv kan välja ut varan samt att förtroendet för varan blir större då den visas i god belysning. Belysningen ger även ett ljust och glatt intryck;
”[…] EN KÄNSLA AV TREVNAD OFELBART INSTÄLLER SIG, VILKEN AV EN DUGLIG FÖRSÄLJARE MÅNGEN GÅNG KAN UTNYTTJAS FÖR AFFÄRENS AVSLUTANDE.” (LJUSET SOM REKLAMMEDEL, 1929)"
/Emma Nelsson
Utställningstext till Nordiskt ljus/ Ljusets former, vernissage 2016-10-29:
"På grund av den stora inflyttningen från landet blev det mycket trångt i städerna. Under 1930-talet var Finland och Sverige de två mest trångbodda länderna i västvärlden. Bostadsproblematiken blev en viktig politisk fråga och begreppet Folkhemmet myntades av Sveriges statsminister Per Albin Hansson. I lägenheterna fanns det inte plats för stora och otympliga möbler. Hemmen skulle vara lättskötta och funktionella.
Konstnärer kopplades till industrin vilket skapade en industriell produktion med ett konstnärligt uttryck. Produktionen standardiserades och billigare produkter som fler människor hade råd med togs fram."
"Jugendstilen som varit populär under början av 1900-talet ansågs nu gammal. Konstnärer och industrier samarbetade för att få fram nya typer av armaturer som skulle vara rena, enkla och framförallt funktionella. Onödiga utsmyckningar och krusiduller togs bort.
Ljuskällan, som under början av 1900-talet varit synlig, doldes nu bakom skärmar av glas och plåt. Människor ville ha de nya lamporna med bländfritt ljus som revolutionerat belysningsmarknaden."
/Emma Nelsson 2016-11-01
Produktion: 1920 - 1960 (uppskattning)
Accession: November 25, 2015
- Säljare till museetDahlström, Richard
- Säljare till museet, ortSverige Skåne Hanaskog
Relation
Classification
Placement
References
-
- LitteraturreferenserSvenska Föreningen för Ljuskultur, God belysning i butiken, 1950.
License information
Metadata
- IdentifierNM.0332271
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedMay 4, 2017
- Date updatedMarch 28, 2024
- DIMU-CODE021026978732
- UUIDb6edba15-56ef-44c9-81db-ef7797b36da3
- Tags