• Rep/tågvirke av hampa i två delar med knopar, 18 x 9 x 5 cm respektive 15 x 10 x 5 cm. Repet lagt som lös överhandsknop med tampen fastsatt i egen part. Ej ändknut. Knopen är möjligen en gårdingstek. Eventuellt segeldetalj. En klenare tross passerar genom bukten av knopen.

Definition:
Rep är ett tågvirke med 8-25 mm diameter, dvs. grövre än lina och tunnare än tross. Dimensionsområdena överlappar dock varandra (Nationalencyklopedin).

Historik:
Repslageri, hantverksmässig tillverkning av tågvirke, känd sedan förhistorisk tid och nära förbunden med sjöfartens utveckling. Hos de seglande fartygen förelåg det stora behov av tågvirke, och alla stora repslagerier har legat i sjöstäder. I Karlskrona ligger flottans 300 m långa repslagarbana från 1698 kvar. Den användes in på 1900-talet. Som råmaterial för repslageri har använts bast, lin, hampa, bomull, jute, manillahampa och sisal. I Sverige var den från Ryssland importerade hampan dominerande från 1500-talet till början av 1900-talet. Repslageri startar med spinning av garn. Ett flertal garn tvinnas till en dukt, 3-4 dukter slås samman till en lina eller tross. Av tre eller fyra trossar kan man slå samman en kabel. Numera framställs tågvirke maskinellt och av övervägande syntetiska material. (Nationalencyklopedin).

För mer information om den marinarkeologiska undersökningen av fregatten Fredricus, se UM28888:126.
    Photo: Bohusläns museum
  • Rep/tågvirke av hampa i två delar med knopar, 18 x 9 x 5 cm respektive 15 x 10 x 5 cm. Repet lagt som lös överhandsknop med tampen fastsatt i egen part. Ej ändknut. Knopen är möjligen en gårdingstek. Eventuellt segeldetalj. En klenare tross passerar genom bukten av knopen.

Definition:
Rep är ett tågvirke med 8-25 mm diameter, dvs. grövre än lina och tunnare än tross. Dimensionsområdena överlappar dock varandra (Nationalencyklopedin).

Historik:
Repslageri, hantverksmässig tillverkning av tågvirke, känd sedan förhistorisk tid och nära förbunden med sjöfartens utveckling. Hos de seglande fartygen förelåg det stora behov av tågvirke, och alla stora repslagerier har legat i sjöstäder. I Karlskrona ligger flottans 300 m långa repslagarbana från 1698 kvar. Den användes in på 1900-talet. Som råmaterial för repslageri har använts bast, lin, hampa, bomull, jute, manillahampa och sisal. I Sverige var den från Ryssland importerade hampan dominerande från 1500-talet till början av 1900-talet. Repslageri startar med spinning av garn. Ett flertal garn tvinnas till en dukt, 3-4 dukter slås samman till en lina eller tross. Av tre eller fyra trossar kan man slå samman en kabel. Numera framställs tågvirke maskinellt och av övervägande syntetiska material. (Nationalencyklopedin).

För mer information om den marinarkeologiska undersökningen av fregatten Fredricus, se UM28888:126.
    Photo: Bohusläns museum
  • Rep/tågvirke av hampa i två delar med knopar, 18 x 9 x 5 cm respektive 15 x 10 x 5 cm. Repet lagt som lös överhandsknop med tampen fastsatt i egen part. Ej ändknut. Knopen är möjligen en gårdingstek. Eventuellt segeldetalj. En klenare tross passerar genom bukten av knopen.

Definition:
Rep är ett tågvirke med 8-25 mm diameter, dvs. grövre än lina och tunnare än tross. Dimensionsområdena överlappar dock varandra (Nationalencyklopedin).

Historik:
Repslageri, hantverksmässig tillverkning av tågvirke, känd sedan förhistorisk tid och nära förbunden med sjöfartens utveckling. Hos de seglande fartygen förelåg det stora behov av tågvirke, och alla stora repslagerier har legat i sjöstäder. I Karlskrona ligger flottans 300 m långa repslagarbana från 1698 kvar. Den användes in på 1900-talet. Som råmaterial för repslageri har använts bast, lin, hampa, bomull, jute, manillahampa och sisal. I Sverige var den från Ryssland importerade hampan dominerande från 1500-talet till början av 1900-talet. Repslageri startar med spinning av garn. Ett flertal garn tvinnas till en dukt, 3-4 dukter slås samman till en lina eller tross. Av tre eller fyra trossar kan man slå samman en kabel. Numera framställs tågvirke maskinellt och av övervägande syntetiska material. (Nationalencyklopedin).

För mer information om den marinarkeologiska undersökningen av fregatten Fredricus, se UM28888:126.
    Photo: Bohusläns museum

Rep

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to