• Pojken Åke Ericson, 4 år, sitter iklädd en sjömanskostym i en länsstol i ett rum, i bakgrunden till vänster en bokhylla, blå vägg och blå matta. Konstnär är den då välkända porträttören Anna Ödman. Åke blev 1917 förebilden till reklamfiguren PIX-pojken som var klädd i sjömanskostym. Han är son till fabrikör, direktör och Nederländernas konsul i Gävle Wilhelm Ericson och hans fru Lenna Flensburg.  Pappa Wilhelm Ericson var ägare av den stora godisfabriken PIX i Gävle. Åke avled 18 år gammal 1932 i en bilolycka på Norrlandet utanför Gävle.

Porträtt av pojken Åke Ericson [Målning]