Konkretismen tillhör de viktigaste bland efter-krigstidens många konstriktningar. Den fick sitt namn år 1949, när en grupp unga konstnärer ställde ut sina verk under rubriken Konkr ...
Konkretismen tillhör de viktigaste bland efter-krigstidens många konstriktningar. Den fick sitt namn år 1949, när en grupp unga konstnärer ställde ut sina verk under rubriken Konkret på Galerie Blanche i Stockholm. Utställningen blev ett definitivt genombrott för deltagarna Lennart Rodhe, Karl Axel Pehrson, Olle Bonniér, Pierre Olofsson och Arne Jones.
Konkretisterna experimenterade med färg, form och rytm och hävdade att en verkligt konkret målning inte föreställer något annat än sig själv. På det sättet särskildes konkretismen från den abstrakta konsten, som hämtar sina former från verkligheten men förenklar och renodlar dem.
Under 1950-talet märktes en lågmäld protest mot den dominerande konkreta konsten. Återigen ville konstnärerna avbilda människor, natur, djur och ting. Rötterna fanns i den expressivt koloristiska traditionen från första hälften av 1900-talet. Nyexpressionisternas bildvärld byggde nästan helt på färgens uttryck och en känsla av stark rörelse. Syftet var att skala fram den innersta kärnan, känslan, inte att troget avbilda en verklighet. Ofta är det existentiella frågor som står i centrum.
Även skulptörerna utvecklade ett expressivt form-språk med en rörlig, ljusbrytande ytbehandling. Asmund Arle skrev: ”Måste inte en av ett konstverks allra väsentligaste uppgifter vara att åt oss upptäcka nya världar […] Bildkonstens ursprungliga syfte i sin miljö var väl som besvärjelse, som magi. Såsom att fånga det ogripbara.”
13
objects
About the exhibition
Exhibition startOctober 20, 2017
Länsmuseet Gävleborgs konstsamling består av svensk konst från 1600-talet till idag. Med svensk konst menar vi konst skapad av konstnärer som antingen bodde och verkade i Sverige eller svenska konstnärer boende utomlands. Samlingen består till större delen av måleri samt en del fotokonst och skulptur. En stor del av den äldre konsten kommer från fru Antonie Rettigs donation på 1930-talet, i samband med att hon donerade medel till Gävle Stad för museets uppförande. Följande konstverk är utställda på Länsmuseet Gävleborg.
Metadata
Date publishedFebruary 23, 2018
Date updatedFebruary 22, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».
Send an inquiry
Your message will be sent to Länsmuseet Gävleborg.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».